مزایای تحصیل در روسیه


به بیان سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) ، جمهوری فدراتیو روسیه دارای بیشترین جمعیت افراد تحصیل کرده در جهان است، فراتر از کشورهای مطرحی نظیر کانادا، ژاپن و ایالات متحده. بیش از نیمی از جمعیت کشور روسیه دارای تحصیلات عالی دانشگاهی هستند. در حال حاضر به دلیل وجود مزایای، بیش از ۲۰۰ هزار نفر از حدود ۱۶۸ کشور جهان برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور روسیه به این سرزمین سفر می کند. مزایای تحصیل در روسیه از جهات مختلف فراوان اند، در زیر به تعداد کمی از مزایای تحصیل در روسیه اشاره می‌کنیم.

شرایط آموزش همه جانبه در دانشگاه های کشور روسیه
یکی از مهمترین مزایای تحصیل در روسیه برخورداری از سیستم آموزشی به صورت همه جانبه می‌باشد. با تحصیل در روسیه به راحتی می توانید دانش تخصصی را در رشته مورد نظر خود از پایه بیاموزید. تمام مدارس کشور ، آکادمی ها و مراکز آموزش عالی در علوم پایه نظیر: فیزیک، ریاضیات و علوم طبیعی به صورت کامل و جامع، آموزش های خود را از اصول ابتدایی و اولیه آغاز می‌کنند.
یکی دیگر از مزایای تحصیل در روسیه در این خصوص این است که کشور روسیه در جهان به عنوان برترین و اولین برگزار کننده دوره های آموزش تخصصی برای ریاضیدان ها، فیزیکدان ها، شیمیدان ها، زمین شناسان، مهندسان، متخصصان برنامه نویسی، پزشکان و متخصصان در سایر رشته‌های علوم طبیعی به شمار می رود. دسترسی به این اهداف جز با پذیرش در دانشگاه های کشور روسیه که دارای رتبه‌بندی بالایی در رده بندی های جهانی هستند،امکان پذیر نخواهد بود.

دانشجویانی که برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه‌ های کشور روسیه می‌ شوند، باید بدانند که از مزایای تحصیل در روسیه بهره‌ مند می‌ شوند.

این مزایا به شرح زیر می‌ باشد:
• تحصیل در دانشگاه‌ های معتبر
• اعتبار مدارک تحصیلی در سطح بین‌ المللی
• تحصیل در دانشگاه‌ های مجهز به سیستم آموزشی پیشرفته
• در برخی از دانشگاه‌ ها دروس رشته‌ های تحصیلی به زبان انگلیسی ارائه می‌ شود.
• اقامت در خوابگاه‌ هایی با امنیت بالا و دارای تجهیزات کامل و به‌ روز
• در این کشور دانشجویان ایرانی بسیاری مشغول به‌ تحصیل می‌ باشند.
• در برخی از دانشگاه‌ های این کشور امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد.
• بعضی از دانشگاه‌ های این کشور مورد تایید وزارت علوم کشور ایران می‌ باشد و مدرک تحصیلی برخی از دانشگاه‌ ها مورد تایید وزارت بهداشت کشور ایران می‌ باشد.
• متقاضیان می‌ توانند به راحتی و در طول مدت کوتاهی ویزا تحصیلی دریافت نمایند و پذیرش دانشگاه‌ ها را به‌ راحتی اخذ نمایند. مراحلی که برای ورود به این کشور در نظر گرفته شده است نیز سهل و آسان می‌ باشد.
• در این کشور فرهنگ مردم بسیار بالا می باشد و قوانین زیادی برای نظم در کار وجود دارد.
• در بسیاری از فروشگاه‌ ها حق با مشتری می‌ باشد.
• برای تحصیل در مقطع دکتری دانشجویان می‌ توانند بورسیه‌ های تحصیلی دریافت نمایند.
• هزینه‌ های تحصیل در این کشور در مقایسه با خیلی از دانشگاه‌ های اروپایی پایین‌ تر می‌ باشد

 

سطح کیفی بالا و هزینه بسیار مناسب تحصیل در دانشگاه های کشور روسیه
یکی از مزایای تحصیل در روسیه، کیفیت بالای آموزش و هزینه مناسب تحصیل دانشگاهی نسبت به سایر کشورها می باشد. زندگی دانشجویی در دانشگاه های کشور روسیه برای افرادی که درآمد آنها به عهده خودشان می باشد، بسیار ارزان تر از دانشگاه های کشورهای غربی نظیر کانادا، آمریکا و انگلستان است.با توجه به موارد ذکر شده مزایای تحصیل در روسیه قابل مقایسه با کشورهای غربی خواهد بود؛ و چه بسا بسیار بهتر از آنها است.
با توجه به مطالعاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، هزینه تحصیل در دانشگاه های کشور روسیه به صورت تمام وقت در مقطع لیسانس چیزی حدود ۸۹ هزار روبل در سال تخمین زده شده است؛ این مقدار معادل ۱۵۰۰ دلار آمریکا می باشد. هزینه اعلام شده به رشته دانشگاهی دانشجو بستگی دارد و همچنین نوع مرکز آموزش عالی در کشور روسیه در میزان هزینه ها تأثیرگذار خواهد بود.
در همین راستا حداکثر هزینه ادامه تحصیل در دانشگاه های مجهز کشور روسیه در پایتخت، چیزی حدود 530700 روبل در سال معین شده است؛ این رقم معادل ۸۸۰۰ دلار آمریکا می باشد.
با در نظر گرفتن مزایای تحصیل در روسیه، چنانچه قصد داشته باشید در دانشگاه های سایر شهر های روسیه(به غیر از شهر مسکو و سن پترزبورگ) تحصیل کنید، هزینه های تحصیل شما کمتر خواهد بود. هزینه های تحصیل در دانشگاه هایی که در شهرهای غیر از پایتخت قرار دارند، بسیار کمتر می باشد؛ برای اطلاع از هزینه های تحصیل در هر یک از دانشگاه‌های کشور روسیه بهتر است به وبسایت دانشگاه ها مراجعه کنید.

 

نبود محدودیت سنی برای شروع تحصیل
یکی از مهم ترین مزایای تحصیل در روسیه عدم محدودیت سنی برا شروع تحصیل در این کشور میباشد که این مانع تحصیلی را از جلوی هزاران دانشجوی متقاضی تحصیل با سن بالاتر برداشته تا فرصت تحصیل برای همه با هر شرایط سنی امکان پذیر باشد

 

عدم نیاز به مدرک زبان
یکی که موانع بزرگی که عمدتا جلوی پای علاقه مندان به تحصیل در خارج از کشور وجود دارد نداشتن مدرک زبان است اما با وجود اینکه امکان تحصیل در روسیه هم به زبان روسی و هم به زبان انگلیسی فراهم شده است ،برای شروع تحصیل به هریک از این زبانها دانشجویان ملزم به داشتن مدارک زبان نیستند و اگر بخواهند به زبان روسی تحصیل کنند میتوانند در دوره ی پنج ماهه یا ده ماهه کالج یا پادفک (подготовительный факультет ) شرکت کنند که آنها را چه از لحاظ زبان و چه از لحاظ سطح علمی برای ورود به کورس اصلی دانشگاه های روسیه اماده میکند.

 

وجود طیف وسیعی از موسسات آموزش عالی و برنامه های مطالعاتی در کشور روسیه
یکی دیگر از مهمترین مزایای تحصیل در روسیه، وجود طیف وسیعی از رشته های تخصصی دانشگاهی، دوره های آموزشی و برنامه های مطالعاتی در تمام مقاطع آموزش عالی به شمار می رود. در کشور روسیه بیش از 766 دانشگاه در ۸۲ منطقه ساخته شده است.
به طور کلی بیش از حدود ۲۵۰ رشته دانشگاهی از ریاضیات گرفته تا علوم طبیعی و هنرهای نمایشی در این موسسات آموزشی به دانشجویان آموزش داده می شود. رشته های دانشگاهی به طور کلی در مقاطع مختلف لیسانس، فوق لیسانس، دکترا، دکترای تخصصی پزشکی و دندانپزشکی و در حدود ۶۵۷ موضوع مختلف ارائه می گردند. هر یک از این رشته ها دارای گرایش ها و زیر شاخه های فرعی نیز می باشند.
دانشگاه های کشور روسیه، آموزش های آکادمیک و دانشگاهی خود را طی دوره های ثابت، در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترای تخصصی و همچنین به صورت دوره های کوتاه مدت با عنوان آموزش های دوره تابستانه در دانشگاه یا یک ترم ویژه در مدارس تابستانی ارائه می دهد. تدریس دروس دانشگاهی به زبان های خارجی یکی از مزایای تحصیل در روسیه به شمار می رود. همین عامل باعث شده است که برنامه های آموزشی از نظر دانشجویان به صورت دوره های تخصصی و کاملاً حرفه ای تلقی شود.

 

امکان اخذ فاند و بورسیه تحصیلی، از مهم‌ترین مزایای تحصیل در روسیه
روسیه یکی از معدود کشورهایی است که امکان استفاده از خدمات رایگان را برای شهروندان خارجی فراهم کرده است. هر سال، دولت روسیه، چندین هزار بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در نظر می گیرد. بورسیه های تحصیلی دولت، مهمترین مزایای تحصیل در روسیه محسوب می شود.
به طور مثال در سال ۲۰۱۸ دانشگاه های این کشور، ۱۵ هزار سهمیه برای بورسیه تحصیلی در نظر گرفتند. برخی از گروه‌های شهروندان خارجی به علاوه افراد مقیم مسکو از بودجه دولتی استفاده کرده‌اند، بدون آنکه مشمول سهمیه دولت روسیه شده باشند.
مزایای تحصیل در روسیه در خصوص بورسیه تحصیلی شامل این موارد می باشد: افرادی که واجد شرایط بورسیه بوده و به نوعی برنده بورسیه ‌تحصیلی باشند می‌توانند در دانشگاه های کشور روسیه که دارای سهمیه هستند ثبت نام کنند. این قوانین شامل دانشگاه هایی است که سهمیه های اصلی را پذیرش کرده اند.

فرصت آموزش زبان روسی، یکی از مزایای تحصیل در روسیه
یکی از مهمترین مزایای تحصیل در روسیه که برای دانشجویان علاقه مند به این کشور فراهم می باشد، امکان یادگیری زبان روسی است. بیش از ۲۶۰ میلیون نفر در جهان به زبان روسی صحبت می کنند و دارای ملیت روسی هستند؛ حدود ۱۰ میلیون خارجی به طور متداول در حال یادگیری زبان روسی هستند.
دانشگاه های کشور روسیه برنامه های متفاوتی به منظور آموزش زبان روسی ارائه می دهد. این برنامه ها شامل دوره های آموزشی، مدارس تابستانی و آموزش غیرحضوری هستند.دوره های مقدماتی(پادفک) برای دانشجویان بین المللی به صورت دوره های بلند مدت یک ساله برگذار می‌شوند و طی این دوره ها آموزش های لازم را می‌بینند.دانشجویانی که قصد دارند از بورسیه های تحصیلی دولتی و سهمیه های دانشگاهی استفاده کنند، از این دوره ها می توانند به عنوان یک امتیاز استفاده کنند.

 

امکان تحصیل به زبان انگلیسی یکی از مزایای تحصیل در روسیه
اگر زمان کافی برای آموزش زبان روسی در اختیار ندارید، نگران نباشید! دانشگاه های زیادی در کشور روسیه وجود دارند که برنامه های آموزشی خود را به زبان انگلیسی به دانشجویان ارائه می دهند. این مورد از جمله برجسته ترین مزایای تحصیل در روسیه محسوب می‌شود.

 

دریافت دیپلم دوگانه
در سال ۲۰۰۳ ، کشور روسیه اطلاعیه آموزش Bologna را امضا کرد؛ طبق این توافقنامه، فرایند آموزشی و پایبندی به تعهدات آموزشی به عنوان بخشی از سیستم های آموزشی رایج در کشورهای عضو این تعهد نامه در نظر گرفته شد. سیستم آموزش bologna در تمام اروپا به تایید رسیده است.
بر همین اساس، مدرک دانشگاهی و دیپلم که از دانشگاه‌های کشور روسیه صادر می شوند در تمام کشورها شناخته شده است. این شیوه، توسط توافقات بین دولتی کشور روسیه در ۶۰ کشور نظیر فنلاند، اسپانیا، هند، ویتنام، چین، ونزوئلا و نامیبیا تسهیل شد. در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ این اسناد توسط کشور فرانسه امضا شد و در اکتبر و نوامبر ۲۰۱۶ ، همکاری ها با کشور قبرس و مالتا نیز به امضا رسید.
بسیاری از دانشگاه های کشور روسیه همین برنامه ها را برای دانشگاه های خارجی به صورت همکاری ارائه دادند و موجب شد برای دانشجویانی که در دانشگاه های کشورهای عضو تحصیل می کنند، مدرک دوگانه یا دو مدرک دیپلم صادر شود. به عبارت دیگر، از طریق تحصیل در کشور روسیه می توانید مدرک روسی و یک مدرک از دانشگاه اروپایی دریافت کنید. همین عامل یکی از مزایای تحصیل در روسیه محسوب می‌شود.

 

برخورداری از دانشگاه های مجهز و خوابگاه های دانشجویی با امکانات کامل
یکی از مزایای تحصیل در روسیه، برخورداری از دانشکده‌های مجهز به امکانات آموزشی و همچنین خوابگاه های دانشجویی بسیار عالی است. رشته هایی که در دانشگاه‌های کشور روسیه ارائه می شوند، شرایط دانشگاهی این کشور و همچنین زندگی دانشجویی، قابل مقایسه با بسیاری از دانشگاه های غربی می‌باشد.
تجهیزات آزمایشگاهی کامل، مراکز تحقیقاتی، رشته های دانشگاهی، زندگی دانشجویی و …، نمونه هایی از مزایای تحصیل در روسیه هستند. دانشگاه های روسیه، خوابگاه های مجهز و شخصی را با هزینه های اقامتی پایین برای دانشجویان در نظر می‌گیرند.
سازگاری آسان برای دانشجویان بین المللی
یکی دیگر از مزایای تحصیل در روسیه این است که دانشجویان خارجی به راحتی می‌توانند با شرایط تحصیل و زندگی دانشجویی سازگار شوند. روسیه یک کشور چند ملیتی است که تمدن ها و ملیت های مختلف را در خود جای داده است.
این کشور، محل سکونت بیش از ۲۰۰ ملیت خارجی است که به زبان و گویش های متفاوتی سخن می‌گویند. قانون اساسی کشور روسیه، آزادی تمام ملیت ها را تضمین می کند؛ مسیحیان، مسلمانان، بودایی ها، یهودیان و …، در کنار هم بدون هیچ مشکلی در روسیه زندگی می کنند.
ساختار چند ملیتی و فرهنگی، سبک های زندگی متفاوت را در روسیه به وجود آورده است. این تفاوت ها در فرهنگ و روابط خانوادگی نیز مشاهده می شود. جای شگفتی نیست که بسیاری از خارجیان که به کشور روسیه سفر می‌کنند احساس می‌کنند در خانه خود هستند.
دانشگاه های کشور روسیه بهترین شرایط را برای تجربه دوره های آموزشی و سازگاری با شرایط زندگی در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می آورند. برنامه های نظارتی که در اولین سال تحصیلی به دانشجویان ارائه می شود، یک تمرین عملی برای سازگاری آنها می باشد.

 

تحصیل در شرایط آب و هوایی متفاوت
فدراسیون روسیه یکی از کشورهایی است که در آن شما میتوانید نه تنها دانشگاه و رشته مدنظر خود بلکه آب وهوای مورد علاقه خود را نیز انتخاب کنید. از آب و هوای بخش اروپایی این کشور تا آب و هوای سواحل دریای سیاه در ناحیه قفقاز و کریمه جنوبی.

 

تمدن و فرهنگ جذاب و خیره کننده
مردم کشور روسیه به دلیل تمدن و فرهنگ شهرت یافته‌اند. مردم روسیه به طور برجسته به فرهنگ و تمدن خود افتخار می کنند. بسیاری از نویسندگان، شاعران و هنرمندان و موسیقی دانان مشهور جهان از کشور روسیه به شهرت رسیده اند؛
افرادی نظیر آنتوان چخوف، لئو تولستوی، فئودور داستایوفسکی، سرگئی رخمانیوف، بوریس پاسترناک، پیتر شیکوفسکی، ماتیسلاو روستروپوفیچ و …، در زمینه های ادبیات، موسیقی، موسیقی کلاسیک، معماری، نقاشی، تئاتر و سینما در روسیه و تمام جهان، معروف هستند.
همین عوامل دلایلی هستند که چرا روسیه، قلب مردم سراسر جهان را تصرف کرده است. کشور روسیه به سبک زندگی متمدن در شهرها شناخته می‌شود. نمایشگاه ها، جشنواره ها، کنسرت ها و برنامه های سرگرم کننده و همایش ها، برنامه های اجرایی و سایر اتفاقات تفریحی و فرهنگی به صورت بومی و بین المللی در مناطق مختلف روسیه برگزار می شود. همین تنوع، مهمترین مزایای تحصیل در روسیه را تأیید می کند.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code