دوره ی پادفک چیست؟


پادفک مخفف لغت روسی подготовительный факультет است. دوره پادفک روسیه (padfak)، دوره‌ی آماده‌سازی متقاضیان تحصیل در روسیه است که شرایط را برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه فراهم می‌کند و دوره‌ای آموزشی قبل از ورود به دانشگاه‌های کشور روسیه است.

با گذراندن این دوره علاوه بر اخذ گواهی تعیین سطح روسی متقاضی به زبان روسی تسلط پیدا می‌کند و با فرهنگ، شیوه زندگی و تاریخ روسیه آشنا می‌شود و همچنین دروس پایه و اصلاحات دروس مربوط به رشته‌ تخصصی خود را می‌گذراند. در ادامه جزئیات این دوره، منابع آن و هزینه‌های دوره پادفک بررسی خواهد شد.

انواع دوره پادفک

دوره پادفک در اصل دوره‌ای است که برای یادگیری زبان روسی و آمادگی برای تحصیل در روسیه برگزار می‌شود.از سال ۲۰۲۱ به دلیل شیوع ویروس کرونا دانشگاه ها دوره ی پادفک را با توجه به خواسته ی دانشجویان هم به صورت حضوری و هم به صورت انلاین برگذار میکنند که معمولا هزینه ی دوره ی پادفم به صورت آنلاین یا از راه دور کمتر از دوره ی حضوری و مهلت پذیرش آنها نیز بیشتر میباشد

جزئیات دوره پادفک

درواقع مدرک پادفک معادل مدرک پیش‌دانشگاهی ایران است. علاوه بر این دوره پادفک رشته‌های علوم پزشکی یا pre-medical یک دوره اجباری برای دانشجویانی است که متقاضی تحصیل به زبان روسی دوره‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری در روسیه هستند.

در دانشگاه‌های روسیه، از جمله دانشگاه های برتر روسیه، تدریس به زبان روسی و انگلیسی امکان‌پذیر است. اما دوره کارشناسی در اکثر دانشگاه‌ها به زبان روسی تدریس می‌شود که برای پذیرش این دانشگاه‌ها باید دوره پادفک روسی را گذراند. تحصیل در دوره لیسانس در این کشور ۴ ساله است که شرط اصلی ورود به این دوره، داشتن مدرک دیپلم است.

برای پذیرش در دانشگاه در دوره کارشناسی باید در آزمون ورودی شرکت کرد که آزمون سختی نیست. دانشجویان زمانی می‌توانند در رشته‌ موردنظر تحصیل کنند که از قبل مهارت خواندن و نوشتن زبان روسی و دروس پایه آن رشته را به زبان روسی گذرانده باشند.

قطعا کسانی می توانند در آزمون ورودی دانشگاه‌های روسیه قبول شوند که دوره پادفک را گذرانده اند. در صورت نگذراندن دوره پادفک و ندانستن زبان روسی، شانسی برای این‌که در آینده بتوانید بعد از اتمام تحصیلات، در روسیه بمانید و کارکنید و اقامت بگیرید، ندارید.

دوره پادفک روسیه بسته به اینکه در کدام شهر و دانشگاه برگزار می‌شود شرایط متفاوتی دارد. از طرفی شرایط تحصیلی شخص نیز در گرفتن پذیرش و مدت زمان دوره شخص مؤثر است.

موارد مؤثر در زمان و هزینه دوره پادفک

جزییاتی که در هزینه و مدت زمان تحصیل دوره پادفک موثر است عبارتند از:

  • دانشگاه : دانشگاهی که شخص برای آن اقدام می‌کند در مورد مدت زمان و هزینه دوره تصمیم می‌گیرد.
  • سطح زبان و رزومه تحصیلی فرد: بسته به شرایط زبان روسی یا انگلیسی فرد، امکان برگزاری دوره در زمان ۸ ماه تا ۱۰ ماه وجود دارد.
  • شهر محل تحصیل که در هزینه‌های زندگی شخص موثر خواهد بود.
  • زبان دوره

مدت زمان دوره پادفک

دوره‌های مقدماتی دانشگاه مانند پادفک شاید شرایط سخت‌گیرانه تحصیلی بیشتری را برای ورود به دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها داشته باشد اما متقاضیانی که دوره‌های آمادگی دانشگاه را می‌گذرانند، در کلاس‌های درس دانشگاه فعال‌تر هستند و امکان دستیابی به سطح بالاتری را دارند.

می‌توان برای مدرک لیسانس، کارشناسی ارشد، دکترا، آموزش حرفه‌ای یا پیشرفت حرفه‌ای در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کرد و همچنین روسی را یاد گرفت. در دانشگاه‌های روسیه می‌توان تقریباً در هر حرفه‌ای که در حال حاضر در بازار جهانی تقاضا می‌شود، تحصیل کرد. به‌طورکلی طول دوره پادفک ۱۲۰ ساعت آموزش در روسیه است. این دوره معمولاً از ۸ تا ۱۰ ماه ( دو نیم سال تحصیلی) به طول می‌انجامد.

تنها دانشجویانی می‌توانند از دولت روسیه، بورسیه تحصیلی دریافت کنند که پادفک روسی را گذرانده باشند و خواهان تحصیل به زبان روسی باشند زیرا که بورسیه تحصیلی به دانشجویان کورس انگلیسی تعلق نمی‌گیرد.

زمان ثبت نام دوره پادفک

تقریباً زمان ثبت‌نام دوره پادفک از نیمه‌های فروردین (آوریل) شروع می‌شود و تا اوایل مرداد (ژوئیه) ادامه دارد. اکثر دوره‌های پایه هزینه دارند. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به نسبت دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی بسیار متفاوت است.

هزینه دوره پادفک

هزینه دوره پادفک بستگی به طول دوره آموزشی دارد ولی معمولا هزینه دوره‌ها بین ۲۵۰۰ الی ۳۵۰۰ دلار است. هزینه‌ برخی از دانشگاه‌های روسیه به‌صورت زیر است:

ردیف دانشگاه هزینه پادفک
۱ دانشگاه فدرال کازان ۱۵۵ هزار روبل روسیه(حدود ۲۱۰۰ دلار)
۲ دانشگاه پاوولوف ۲۷۰۰ دلار
۳ دانشگاه سن پترزبورگ ۲۷۲ هزار روبل روسیه(حدود ۳۷۰۰ دلار)
دانشگاه نووسیبیرسک ۲۵۰۰ الی ۴۰۰۰ دلار

منابع آموزشی مورداستفاده در دوره پادفک

منابع آموزشی مورداستفاده در دوره پادفک روسیه شامل کتاب‌های کاربردی، کتاب‌های آموزش زبان روسی، آموزش دروس پایه و.. است.

مدارک لازم دوره پادفک

برای گذراندن دوره پادفک به مدارک شناسایی شخص، مدارک تحصیلی و فرم‌های دانشگاهی نیازخواهد بود. به دلیل ساده بودن دریافت ویزای روسیه، محدودیت سنی برای پذیرش معمولا وجود ندارد و افراد با مدارک تحصیلی و هویتی امکان پذیرش خواهند داشت.

برای ورود به دانشگاه‌های روسیه، شرکت در دوره پادفک ضروری است. برای بررسی شرایط خود و انتخاب نوع پادفک با مشاورین ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

برای تحصیل در روسیه گذراندن دوره پادفک ضروری است؟

خیر، برخی دانشگاه‌ها در روسیه به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. اما تحصیل به زبان روسی ارزانتر است.

امکان اخذ مدرک پادفک در ایران وجود دارد؟

خیر. در ایرانی هیچ مرکزی اجازه صدور مدرک پادفک را ندارد. اما می‌توان این دوره را در ایران مطالعه کرد و برای امتحان و اخذ مدرک به روسیه رفت.

آیا شرکت در دوره پادفک محدودیت سنی دارد؟

خیر محدودیت سنی خاصی برای پذیرش دوره پادفک وجود ندارد.

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code