روسیه کشوری زیبا با قدمت تاریخی طولانی، دومین کشور مهاجرپذیر جهان بعد از آمریکا به‌حساب می‌آید. پذیرش آسان در بهترین دانشگاه‌های جهان بدون نیاز به مدرک زبان، امکان اخذ اقامت دائم از طریق کار، امکان ثبت شرکت، امکان تحصیل ارزان، وجود بهترین دانشگاه‌های جهان با رتبه زیر ۱۰۰۰ در رنکینگ QS، حقوق و دستمزدهای بالا و … تنها برخی از دلایل مهاجرت افراد از سرتاسر جهان به این کشور است. اگر قصد مهاجرت تحصیلی، سرمایه‌گذاری و کار را دارید می‌توانید از موسسه ما(RUSSPEDIA APPLY)، کمک بگیرید تا به‌درستی در این امر شما را یاری کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین شهرهای روسیه برای زندگی و کار آشنا کنیم تا بتوانید به دقت تصمیم نهایی خود را بگیرید. پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

 

همه چیز درباره‌ی زندگی در کشور روسیه

روسیه بزرگترین کشور وسیع جهان است. به طور کلی این کشور به دو بخش اصلی غربی و شرقی تقسیم می‌شود. در بخش غربی، بخش عمده مساحت، توسط دشت‌ها پوشانده شده و در بخش شرقی بخش عمده‌ را کوهستان‌ها تشکیل می‌دهد. اما به لحاظ تقسیم‌بندی روسیه به هشت منطقه تقسیم شود:

  • ایالت روسیه مرکزی | Central Russia
  • ناحیه فدرالی اورال | Ural Federal District
  • ایالت فدرالی شمال غربی | Northwestern Federal District
  • ایالت فدرالی جنوبی | The Southern Federal District
  • ایالت فدرالی ولگا | Volga Federal District
  • ایالت فدرالی سیبری | Siberian Federal District
  • ایالت قفقاز شمالی | North Caucasian Federal
  • ایالت فدرالی خاور دور | The Far Eastern Federal District

مزایای زندگی در شهرهای روسیه

  • طبیعت بکر و بناهای تاریخی زیبا و باورنکردنی
  • برخورداری از استانداردهای عالی زندگی
  • فرصت‌های شغلی فراوان و نرخ بیکاری پایین
  • حقوق و دستمزدهای بالا و چشمگیر
  • وجود دانشگاه‌های برتر و باکیفیت جهان
  • سیستم آموزشی مناسب و مقرون به صرفه

شه

هزینه زندگی در روسیه

کسانی که قصد مهاجرت به کشور روسیه را دارند، باید از تمامی هزینه­‌‌ها و امکان صرفه­‌جویی در هزینه­‌های زندگی با خبر باشند. روسیه، گران قیمت‌ترین کشور اروپایی (به لحاظ هزینه های زندگی) اعلام شده است و شهر مسکو ضمن اینکه پرهزینه­­‌ترین شهر روسیه است.

هزینه زندگی در روسیه چیزی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار در هر ماه برآورد شده است. البته خرج و مخارج زندگی در روسیه، تا حدودی بستگی به شهری دارد که در آنجا زندگی می­‌کنید به طور مثال هزینه‌های اقامت در شهرهای سن­پترزبوگ و ولگوگراد، بسیار کمتر از هزینه‌های زندگی در مسکو است؛ هرچند شهر مسکو از آن جهت گران است که قیمت خرید و اجارۀ خانه و آپارتمان در آن بسیار بالاست وگرنه از نظر هزینه­‌های دیگر زندگی با شهرهای دیگر اروپایی تفاوت چندانی ندارد و حتی بعضی از مخارج آن پایین­‌تر است.درآمد در روسیه موضوعی است که نظر افراد مشتاق به مهاجرت به روسیه را به خود جلب می نماید. در این مطلب قصد داریم از کیفیت زندگی، میزان متوسط درآمد در روسیه و هزینه‌ها را بررسی نماییم. چنانچه شما نیز قصد مهاجرت و یا سفر به کشور روسیه را دارید با ما همراه باشید. مهاجرت به هر کشوری کار ساده‌ای نیست. قبل از انجام هر کاری در راستای مهاجرت باید اطلاعات کافی از کشور مقصد و شرایط زندگی در آن را کسب نمایید. روسیه کشور دوست و همسایه ایران است. مهاجرت و اخذ ویزای روسیه در این کشور راحت‌تر از سایر کشورها است.

به‌طورکلی می‌توان گفت در روسیه قیمت پوشاک بالاتر از کشورهای اروپایی است. اما گاهاً لباس‌های ارزانی هم با کیفیت نسبتاً خوب پیدا می‌شود که به‌عنوانِ مثال هزینه یک تی شرت خوب معادل ۵ دلار (۳۰۰ روبل) است.

اقتصاد در روسیه

روسیه از نظر اقتصادی بسیار قدرتمند است و کشورهایی چون سوئیس، هلند، قبرس و انگلستان در این کشور سرمایه گذاری­‌های کلانی انجام داده‌­اند.

قدرت اقتصادی روسیه بر پایۀ صنایع اصلی این کشور است؛ صنایعی چون : نفت، گاز، چوب، ماشین آلات، مواد شیمیایی، فلز، کشاورزی برای تولید غذا، بافندگی، مبلمان و تولید انرژی، عامل دیگری که باعث پیشرفت اقتصادی روسیه بوده است شراکت تجاری این کشور با کشورهای اروپایی است.

روسیه در سال ۲۰۱۳ این کشور را به هشتمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کرد. تکیه عظیم این کشور بر منابع طبیعی، پس از فروپاشی شوروی باعث شد از سال ۲۰۱۳ به بعد از نظر قدرت خرید در ردۀ پنجاه و هفتم دنیا باشد. کشور روسیه یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، عضو گروه هشت، شورای اروپا، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری شانگ‌های و کشورهای مستقل هم­ سود است.

همچنین کشور روسیه بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ گاز در جهان است و نیمی از گاز قارۀ اروپا را روسیه تأمین می­‌کند. زغال سنگ، سنگ آهن، فولاد، نفت و سیمان از دیگر تولیدات کشور روسیه است. صنایع تولیدی بیش از یک سوم نیروی کار را در بر دارد و شامل صنایع فولاد، شیمیایی، نساجی و ماشین آلات سنگین است.

با وجود آنکه روسیه کشاورزی مکانیزه و بزرگ‌ترین صنعت کودسازی جهان را دارد نمی‌تواند به اندازه کافی و نیاز مردم کشورش غلات تهیه کند. این امر تا حدودی به دلیل برداشت‌های ناکافی و امکانات نامطلوب ذخیره سازی و حمل و نقل است.

کشت‌های عمده کشاورزی روسیه شامل گندم، جو، جو دوسر، سیب زمینی، چغندر قند و میوه است. بیشترین صادرات روسیه نفت و محصولات آن، گاز، چوب، مواد شیمیایی و تسلیحات نظامی است.

امنیت مالی و اقتصادی در روسیه

در بحث وجود امنیت در یک کشور اگر از کشورهای جنگ­ زده چشم‌­پوشی کنیم، هر کشوری به تناسب شرایط خود دارای امنیتی نسبی است. روسیه کشوری است که جدا از قدرت بالای اقتصادی و رفاه نسبی مردمان، آمار دزدی در آن بالا است.

لذا در هنگام تردد در خیابان‌های روسیه از حمل پول زیاد همراه خود جداً خودداری کنید، چرا که آمار دزدی در روسیه نیز بسیار بالاست و قاپ زدنهای روزانه امری عادی در روسیه محسوب می‌شود.

حداقل دستمزد در روسیه

حداقل حقوق در روسیه موضوع مورد بحث این مطلب است. اگر قصد مهاجرت و زندگی در روسیه را دارید با ما در این مطلب همراه باشید. در تمامی کشورها حداقل درآمد و حقوق ذکر می‌شود تا افراد مهاجر بدانند که با داشتن چه مقدار درآمد می‌توانند زندگی خود را در کشور مورد نظر مدیریت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حداقل حقوق در روسیه ما را همراهی کنید. روسیه کشوری اوراسیایی است به این معنی که قسمتی از آن در آسیا و قسمت دیگر در قاره اروپا قرار دارد. روسیه کشوری بسیار پهناور است و جمعیت بالغ بر صد میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. این کشور به تازگی مهاجران مسلمان زیادی را پذیرفته است.بازار کاری در این کشور بسیار مساعد نیست مخصوصا برای کسانی که مهاجر هستند و زبان روسی را نمی‌دانند بسیار سخت‌تر می‌باشد. حداقل حقوق در روسیه با حداقل حقوق در اروپا بسیار کمتر است. حداقل حقوق در روسیه توسط دولت فدرال تعیین می‌گردد. در سال‌های اخیر به دلیل تورم و بد شدن شرایط اقتصادی حداقل حقوق افزایش یافته است اما باز هم این میزان حقوق در برابر هزینه‌های گزاف کافی نیست و قشر کارگر و پایین جامعه کیفیت و شرایط زندگی خوبی ندارند. رده‌های شغلی پایین و کارگران ساده حداقل حقوق را دریافت می‌نمایند. در سال 2018 حداقل حقوق از ۹٫۴۸۹ روبل در هر ماه به ۱۱،۱۶۳ روبل افزایش یافت. این افزایش به دلیل تورم و افزایش هزینه‌های زندگی در روسیه انجام گرفت اما با این وجود باز هم این مقدار حقوق برای گذران زندگی کافی نمی‌باشد. در این کشور دولت‌های محلی و ایالتی خود می‌توانند حداقل حقوق را افزایش و یا کاهش دهند و این موضوع سبب شده است که مقدار حقوق‌ها در سراسر کشور متفاوت باشد.

اجاره خانه در روسیه

ویژگی اصلی اجاره خانه در روسیه این است که چیزی به اسم رهن (مبلغ پیش) وجود ندارند و فقط معادل یک ماه اجاره را به عنوان ضمانت در همان روز اول می‌گیرند.

این به این معناست که اجاره همیشه زودتر پرداخت می‌شود. به عبارت دیگر، اگر خانه را مستقیما از صاحبخانه اجاره کنید، زمان عقد قرارداد، اجارۀ دو ماه را همان اول باید پرداخت کنید. یعنی: هزینه یک ماه پیش رو و یک ماه اجاره برای ضمانتی که اجاره ماه آخرتان باشد. اگر از طریق آژانس ملکی اقدام کنید، آژانس هم معمولا معادل یک ماه اجاره را به عنوان حق کمیسیون از شما اخذ می­‌کند.

هزینه اجاره خوابگاه دانشجویی بستگی به دانشگاه محل تحصیل دارد، اما در هر صورت بسیار کمتر از اجاره آپارتمان به شکل شخصی است.

به هر حال تمام هزینه‌های زندگی در این کشور اعم از هزینه اجاره خانه و خوراک و پوشاک، تقریبی هستند و بستگی به محل اجاره و شیوه زندگی هر شخص دارد. در روسیه محل زندگی در میزان هزینه‌های زندگی بسیار مهم است. در این کشور هم مانند ایران شهرهای کوچک در اطراف شهرهای بزرگ و گران وجود دارد. در شهرهای کوچک و برخی محله‌های آن، هزینه‌های زندگی واقعاً پایین است. در اینجا هزینه تقریبی اجاره خانه در برخی نقاط روسیه ذکر شده است:

اجاره یک آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر: ۵۰۰ دلار

اجاره پانسیون: ۵۰۰۰ روبل

خرید ملک در روسیه

دولت فدرال روسیه و اداره مهاجرت آن قانونی دارد که به مهاجران این اجازه را می‌دهد تا با خرید ملک با شرایط خاص اقامت این کشور را دریافت نمایند. البته باید بدانید که با خرید ملک در روسیه هرگز نمی‌توان اقامت دائم این کشور را گرفت. بنابراین خرید ملک در روسیه راهی برای مهاجرت دائمی به این کشور است. روسیه کشوری بسیار مهاجرپذیر نیست و شرایط‌های خاصی برای مهاجرت موجود است. لازم نیست هزینه‌های بسیار گزافی را برای خرید ملک در روسیه بپردازید همین که آپارتمانی نقلی در این کشور داشته باشید می‌توانید به راحتی زندگی خود را اداره نمایید. باید توجه داشته باشید که با خرید ملک حتما مراحل قانونی ثبت مدارک را انجام دهید و به دولت اعلام کنید که خرید ملک را انجام داده‌اید. در غیر این صورت مشکلاتی برایتان پیش خواهد آمد. در روسیه اکثر خانه‌ها بیمه می‌شوند و شما نیز اگر صاحب خانه‌ای باشید باید آن را بیمه کنید.

زندگی در روسیه و شرایط کاری

بهترین روش مهاجرت به کشور روسیه و دریافت اقامت این کشور، اخذ ویزای کاری روسیه است. انواع ویزای کاری روسیه به شرح زیر است:

  1. ویزای تک وروده: مدت اعتبار این ویزا سه ماه (۹۰ روز) است. سفارتخانه روسیه یک دعوت‌نامه کاری برای اتباع خارجی ارسال می‌کند و بر اساس آن مجوز کار برای شخص صادر می‌شود.
  2. ویزای ورود مجدد: به نوعی تمدید ویزای تک وروده است. این ویزا را دفتر محلی پلیس مهاجرت روسیه صادر می­‌کند و اعتبار آن بیشتر از یک سال است.
متخصصینی که حقوق آن‌ها بیش از دو میلیون روبل در سال است، نوعی ویزای کاری دریافت می‌کنند که اعتبار آن سه ساله است.

کاریابی و اجازه کار در روسیه مستلزم اخذ مجوز و طی کردن مراحلی است که با رعایت قانون اساسی فدرال روسیه انجام ­پذیر است. انواع مجوز استخدام در شرکت­‌های کشور روسیه به شرح زیر است:

  • تأیید مجوز کار شهروند خارجی
  • مجوز عمومی کارفرما جهت استفاده از نیروی کار خارجی

بیمه و تسهیلات درمانی برای افراد مقیم روسیه

برای مهاجران ساکن در روسیه بیمه و تسهیلات درمانی در نظر گرفته شده است.

  • بیمه عمر و درمانی روسیه

بیمه درمانی و عمر برای دانشجویان مقیم روسیه اجباری است و هزینه آن به طور سالانه برای هر شخص بین ۱۶۰ تا ۲۵۰ دلار است. (میزان دقیق این رقم بستگی به نوع بیمه دارد)

شما در روسیه با وجود توسعه و پیشرفت بی­‌نظیری که دارد، ممکن است نتوانید برخی از داروهایی که به راحتی در ایران تهیه می‌کردید، تهیه کنید. به منظور حل این مشکل پیشنهاد می­‌کنیم قبل از ورود به این کشور از موجود بودن این داروها مطمئن شوید، چرا که ممکن است مجبور شوید داروهایی را از ایران همراه خود به خاک روسیه ببرید.

  • سامانه اعلام درخواست بیمه ایرانیان خارج از کشور:

 ایرانیان خارج از کشور می­‌توانند برای تداوم پرداخت حق بیمه یا آغاز فرایند حق بیمه، نزد سازمان تأمین اجتماعی با مراجعه به این سامانه و پر کردن فرم بیمۀ ایرانیان خارج از کشور، درخواست خود را اعلام نمایند.

خدمات بانکی و مالی در روسیه

خدمات بانکی و مالی کشور روسیه برای مهاجران منافع زیادی دارد. اگر شما در بانک‌های روسیه حساب بانکی افتتاح کنید، صاحب ویزاکارت و مسترکارت می‌شوید و با استفاده از این کارت می‌توانید در فروشگاه‌های تمام دنیا خرید کنید. این خرید می­‌تواند حضوری یا به صورت اینترنتی باشد.

بعد از افتتاح حساب، شما می­‌توانید در صرافی­‌های ایران به حساب خود پول واریز نمایید. برای این کار شما تنها به یک مدرک نیاز دارید و آن پاسپورت است. به همین علت توصیه می‌کنیم حتی اگر به قصد گردشگری به روسیه می­‌روید یک حساب بانکی شخصی برای خود افتتاح کنید و از خدمات بانکی روسیه استفاده نمایید.

انواع کارت‌های بانکی در کشور روسیه:

میر  :(mir)سیستم داخلی روسیه، مثل شتاب – ویزا کارت (Visa Card) – مستر کارت (Master Card)

کشور روسیه افتتاح حساب را برای متقاضیان با سه نوع ارز (روبل، دلار و یورو) انجام می­‌دهد.

حمل و نقل در روسیه

در تمام شهرهای روسیه، سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری همانند تاکسی، اتوبوس، مترو، تراموا و قطار تندرو وجود دارد. مترو نیز در شهرهایی نظیر مسکو،سنت پترزبورگ ، نووسیبیرسک، نیژنی نوگورود، سامارا، کازان، یکاترینگبورگ و ولگوگراد وجود دارد. هزینه حمل و نقل درون شهری در این شهرها متفاوت است. مثلاً:

هزینه بلیط مترو تک سفره در مسکو ۵۵ روبل (در سنت پترزبورگ ۴۵ روبل)

سفر یک طرفه با اتوبوس، تراموا و تریلر در مسکو ۵۵ روبل (در سنت­پترزبورگ ۴۰ روبل؛ همین سفر در کازان ۲۵ روبل؛ و در تومسک ۱۸ روبل )

در روسیه هم مانند ایران، خریدن کارت حمل و نقل به صرفه است. چون با این کارت هم در وقت صرفه جویی شده و لازم نیست هربار بلیط‌های تک­سفره خریداری شود و هم هزینه رفت و آمد کمتر می‌شود. خرید کارت حمل و نقل حتی به توریست­‌ها و مسافرانی که به روسیه می‌روند، توصیه می‌­شود.

در کشور روسیه:

هزینۀ کارت بلیط یک ماهه مترو: بین ۲۵۰ روبل تا ۵۰۰ روبل

هزینۀ کارت بلیط اتوبوس: بین ۱۰ تا ۵۰ سنت

گواهینامه و خرید ماشین

در روسیه تنها گواهینامه رانندگی روسی برای رانندگان اتوموبیل اعتبار دارد و کسانی که اقامت کشور روسیه را دریافت می­‌کنند باید به اخذ گواهی‌نامه رانندگی روسیه اقدام کنند. (گواهی نامه رانندگی که در کشور خودشان گرفته‌اند در روسیه معتبر نیست.)

ماشین در روسیه قیمت­‌های متنوعی دارد. نکته جالب توجه این است که روس‌­ها علاقه زیادی به خریدن ماشین دست اول و نو ندارند و در بسیاری از معاملات آن‌ها ماشین­‌های کارکرده رد و بدل می‌­شود. این شکل خرید و فروش آن‌ها شاید نشان ­دهندۀ رعایت انصاف در هنگام معامله است، چون شخص با خرید خودروی کارکرده متضرر نمی­‌شود. قیمت بعضی از خودروها در روسیه:

رنو لوگان جدید (سیمبل): ۴۶۹۰۰۰ روبل

رنو ساندرو جدید: ۴۷۹۹۰۰ روبل

رنو ساندرو استپ وی جدید: ۶۲۹۹۹۰ روبل

پژو (۳۰۱): ۶۶۹۰۰۰ روبل

پژو (۵۰۸): ۱۴۲۴۰۰۰ روبل

هیوندای توسان جدید: ۱۲۵۴۹۰۰ روبل

هیوندای جنسیس: ۲۳۲۹۰۰۰ روبل

گواهینامه و خرید ماشین

در روسیه تنها گواهینامه رانندگی روسی برای رانندگان اتوموبیل اعتبار دارد و کسانی که اقامت کشور روسیه را دریافت می­‌کنند باید به اخذ گواهی‌نامه رانندگی روسیه اقدام کنند. (گواهی نامه رانندگی که در کشور خودشان گرفته‌اند در روسیه معتبر نیست.)

ماشین در روسیه قیمت­‌های متنوعی دارد. نکته جالب توجه این است که روس‌­ها علاقه زیادی به خریدن ماشین دست اول و نو ندارند و در بسیاری از معاملات آن‌ها ماشین­‌های کارکرده رد و بدل می‌­شود. این شکل خرید و فروش آن‌ها شاید نشان ­دهندۀ رعایت انصاف در هنگام معامله است، چون شخص با خرید خودروی کارکرده متضرر نمی­‌شود. قیمت بعضی از خودروها در روسیه:

رنو لوگان جدید (سیمبل): ۴۶۹۰۰۰ روبل

رنو ساندرو جدید: ۴۷۹۹۰۰ روبل

رنو ساندرو استپ وی جدید: ۶۲۹۹۹۰ روبل

پژو (۳۰۱): ۶۶۹۰۰۰ روبل

پژو (۵۰۸): ۱۴۲۴۰۰۰ روبل

هیوندای توسان جدید: ۱۲۵۴۹۰۰ روبل

هیوندای جنسیس: ۲۳۲۹۰۰۰ روبل

موارد ممنوعه در روسیه

موارد ممنوعه در روسیه موضوع این مطلب است. تمامی کشورها قوانین خاص و مختص به خود را دارند. در تمام کشورهای دنیا موارد ممنوعه وجود دارد که نباید به انجام آنها اقدام نمایید. قبل از مهاجرت باید قوانین و مقررات کشور روسیه را به طور کامل بدانید تا در هنگام ورود به این کشور دچار مشکلی نشوید. در زیر چند نمونه از موارد ممنوعه در روسیه را می‌خوانید.

  1. اقامت بدون اعلام حضور از موارد ممنوعه است.
  2. داشتن برخی از داروها در هنگام ورود به روسیه ممنوع است.

بعد از ورود به کشور روسیه شما باید حضور خود را به طور قانونی به سفارت و وزارت مهاجرت این کشور اعلام نمایید. بعد از گذشتن 24 ساعت از ورود به خاک روسیه شما موظف هستید تا حضور خود را به مراجع قانونی اعلام نمایید. چنانچه این کار را انجام ندهید یک متخلف شناخته می‌شوید. معمولا در هتل‌ها این کار انجام می‌گردد ولی باز هم خودتان باید پیگیر این کار باشید. از موارد ممنوعه دیگر باید به داشتن داروهایی نظیر باربیاتورات، کدئین، استروئیدهای آنابولیک، آندروژن‌ها و هورمون‌های جنسی دیگر، ضد درد (ترامادول)، سیبوترامین، داروهای روانپزشکی یا سایر مواد ممنوعه اشاره نمود. چنانچه بیمار هستید و باید این داروها را به همراه داشته باشید باید نسخه پزشکی دارای مجوز و ترجمه شده‌ی خود را به بازرسان فرودگاه ارائه دهید.

  1. شما نمی‌توانید اشیای عتیقه را از این کشور خارج نمایید.
  2. سوار خودروهای غریبه و غیر تاکسی نشوید.

اگر قصد سوغاتی خریدن اشیای عتیقه را دارید از این کار منصرف شوید. دولت روسیه هرگز به شما این اجازه را نمی‌دهد که آثار عتیقه و با ارزش را از این خاک خارج نمایید. کالاهایی مانند فرش، سماور، ظروف عتیقه و غیره در فرودگاه از شما گرفته می‌شوند. در بیشتر کشورها این قانون وجود دارد و هیچ مسافری حق خروج آثار با ارزش را ندارد. از موارد ممنوعه دیگر سوار شدن به خودروهای نا آشنا است. این موضوع در کشور خود ما نیز وجود دارد. در روسیه به دلیل بالا بودن جرم‌ها این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر سوار خودروهای افراد سودجو شوید امکان آسیب به مال و جان شما وجود دارد. بهترین کار سوار شدن به تاکسی‌ها و وسایل نقلیه عمومی است که امنیت بالاتری را دارند. این مورد را جدی بگیرید.

  1. دوست شدن با افراد غریبه و پذیرفتن دعوت آن‌ها یکی دیگر از موارد ممنوعه

در روسیه سایت‌های دوست‌یابی بسیاری وجود دارد. ممکن است عضو یکی از این اپلیکیشن ها شوید و در پی یافتن دوست باشید اما توجه داشته باشید که اعتماد به افراد و پذیرفتن دعوتی از سوی آن‌ها بسیار خطرناک است. افراد با سوءاستفاده از غریبه بودن شما اطلاعات غلط و نادرستی را می‌هند و امکان دارد که جان و مال شما را در معرض خطر قرار دهند. در هیچ جای دنیا اعتماد به افراد غریبه جایز نیست و این کار از موارد ممنوعه است. در مورد ارتباطات و یافتن دوست باید بسیار با احتیاط رفتار نمایید.

  1. قرار دادن مدارک در جاهای ناامن از موارد ممنوعه است.
  2. هرگز مقدار زیادی پول را با خود حمل نکنید.

پاسپورت، کارت شناسایی و تمام مدارک شما باید در جایی امن و مطمئن قرار داده شود. از قرار دادن مدارک در جیب شلوار و یا جاهای دیگر لباس خود به شدت اجتناب نمایید. گم کردن مدارک و کارت شناسایی در کشور خارجی می‌تواند بدترین اتفاق برای یک فرد مهاجر باشد. احتیاط و مراقبت لازم را برای نگه داشتن لوازم و مدارک خود را انجام دهید تا بعدا دچار هیچ مشکل یا اختلالی نگردید. از موارد ممنوعه دیگر حمل پول زیاد با خود است. در روسیه آمار جرم‌ها و سرقت‌های خیابانی زیاد است، به همین دلیل به همراه داشتن مقدار پول زیاد می‌تواند برای جان و مال شما خطر آفرین باشد. با وجود کارت‌های اعتباری دیگر نیازی نیست که همیشه با خود پول داشته باشید. می‌توانید با استفاده از کارت‌های خود تمام خریدها و پرداخت‌ها را انجام دهید و دچار هیچ مشکلی نیز نگردید. در آخر باید توجه داشته باشید که قبل از مهاجرت ویا سفر به هر منطقه‌ای باید تحقیقات لازم را درباره‌ی آن مکان انجام دهید. داشتن اطلاعات کافی درباره‌ی موارد ممنوعه هر کشوری لازم و ضروری است.

ازدواج خارجی‌ها در روسیه

ازدواج خارجی‌ها در روسیه قوانین خاص خود را دارد. اما اگر یک مرد یا زن خارجی با یک روس ازدواج کند، موفق به اخذ اقامت موقت یا اقامت دائم و در نهایت تابعیت روسیه می­‌شود. ازدواج خارجی‌ها در دفاتر ثبت ازدواج و تولد و…  که مخصوص خارجی‌ها است ثبت می‌شود. مدارک لازم برای ازدواج خارجی ها در روسیه:

  • گواهی تجرد
  • ترجمه شناسنامه و پاسپورت

لازم به ذکر است که این ازدواج فقط در روسیه ثبت می‌شود و برای ثبت آن در کشور خود باید با مراجعه به کشور یا سفارت آن کشور در روسیه ازدواج خود را جداگانه ثبت کنید.

در ایران اگر یک زن خارجی با مرد ایرانی ازدواج کند، بلافاصله تابعیت ایرانی برای او ثبت می­‌شود. اما دریافت تابعیت برای یک مرد خارجی که با زن ایرانی ازدواج کند، دارای پروسه طولانی مدت و شرایط خاصی است. در روسیه چنین نیست؛ یعنی برای دریافت تابعیت فرقی بین زن و مرد نیست. هم مرد خارجی و هم زن خارجی، می‌تواند بعد از ازدواج، بلافاصله و طبق قانون، تابعیت روسیه بگیرد. دریافت تابعیت روسیه از طریق ازدواج نیازمند حداقل ۴ سال زمان است. 

اثبات سلامت در این قضیه بسیار مهم است و فرد خارجی که متقاضی تابعیت روسیه است، باید طی چندین آزمایش پزشکی در چند دوره زمانی، سلامت خود را ثابت کند. همچنین باید ثابت شود که این فرد برای زندگی در روسیه توانایی مالی لازم را دارد. باید آدرس محل اقامت او مشخص باشد و مدت اقامتش در روسیه در سال، حداقل 6 ماه باشد. کسی که تابعیت روسیه را دریافت می‌کند باید بتواند به زبان روسی صحبت کند. همچنین گواهی عدم سوء پیشینه یکی دیگر از مدارکی است که برای دریافت تابعیت روسیه لازم است.

 قوانین روسیه

 قوانین روسیه موضوع بحث این مطلب است. قوانین متشابه در برخی از کشورهای جهان وجود دارد. برای ایرانیانی که قصد مهاجرت به روسیه را دارند دانستن این موضوع که تشابهات قوانین ایران با روسیه چیست، جالب و قابل توجه است. فردی را قصد مهاجرت به یک کشور خارجی را دارد حتما باید از قوانین آن اطلاعات کافی داشته باشد تا در کشور خارجی دچار مشکلات نگردد. کشور روسیه قوانین متشابه بسیاری با ایران دارد. در این مطلب به بررسی تشابهات قوانین ایران با روسیه می‌پردازیم.

  1. استفاده از ارز رسمی روسیه جزو تشابهات قوانین ایران با روسیه
  2. اخذ ویزا برای سفر به روسیه
  3.  قوانین رانندگی
  4. روس‌ها نیز مانند ایرانیان برای صنایع دستی ارزش بسیار زیادی قائل هستند.

در ایران فقط ارز ریال قابل استفاده است. برای خرید انواع وسایل باید ریال خرج کنید و ارزهای دیگری مانند دلار و یا یورو قابل استفاده نیستند. دقیقا در کشور روسیه نیز همین قانون وجود دارد. ارز رسمی روسیه روبل است و هر ارز دیگری غیر از روبل قابل استفاده در این کشور نیست. برای خرید هر وسیله‌ای باید روبل داشته باشید. برای تبدیل ارزهای خود به روبل می‌توانید از صرافی‌های سراسر روسیه استفاده کنید.

برای مهاجرت و یا سفر به روسیه باید ویزای مخصوص آن را از طریق سفارت‌خانه تهیه نمایید. مراحل اخذ ویزا برای مهاجرت ویا سفر به ایران نیز دقیقا به این شکل اجرا می‌گردد. گرفتن گواهی نامه رانندگی در روسیه جزو قوانین متشابه بین ایران و روسیه است. در این کشور نیز افراد بعد از دیدن آموزش‌هایی می‌توانند با دادن امتحان اقدام به اخذ گواهی نامه رانندگی شوند. در این کشور نیز مانند ایران ترافیک‌های طولانی و سنگینی وجود دارد. شاید جالب باشد که بدانید برخی از افراد برای فرار از ترافیک آمبولانس‌هایی را استخدام می‌نمایند تا از ترافیک‌های سنگین آن‌ها را رها سازند.

قانون نانوشته‌ی دیگری که در این کشور نیز وجود دارد رشوه گرفتن ماموران پلیس است. بسیاری از پلیس‌ها این کار را انجام می‌دهند و به همین دلیل نیز گاهی هرج و مرج در شهرها به راه می‌افتد. باید هنگام رانندگی حتما تمام مدارک خود را به همراه داشته باشید وگرنه پلیش شما را جریمه می‌نماید. سرعت خودرو در هنگام رانندگی دقیقا از قوانین متشابه است. همچنین نوع خیابان‌ها به سه نوع خیابان عادی، آزاد راه و بزرگراه تقسیم می‌شوند. ایرانی‌ها به صنایع و هنرهای دستی کشور خود ارزش بسیاری قائل هستند. روس‌ها نیز همین فرهنگ را دارند. تشابهات قوانین ایران با روسیه همین مورد است. وسایلی مانند سماور، فرش و انواع ظروف فلزی برای روس‌ها ارزشمند هستند. جالب است بدانید آن‌ها نیز مانند برخی از ایرانی‌ها فرش‌های دستبافت و ارزشمند را بر روی دیوارهای خانه نصب می‌نمایند.

  1. راه آهن ارزان‌ترین و راحت‌ترین سفر

سفر با قطار در روسیه بسیار با صرفه تر و راحت‌تر است. با استفاده از خطوط راه آهن می‌توانید سفر خوبی را تجربه نمایید. سفر با اتومبیل و یا سایر وسایل نقلیه گران‌تر هستند. در ایران نیز این مورد با روسیه شباهت دارد. مسافران ایرانی نیز سفر با قطار را به هر سفر دیگری ترجیح می‌دهند. این هم یکی از تشابهات قوانین ایران با روسیه است که قانونی نا نوشته و غیر رسمی است.

  1. روس‌ها نیز مانند ایرانیان افرادی متعصب هستند.

مردمان ایرانی نسبت به مسائل خود و کشورشان تعصب دارند، روس‌ها نیز دقیقا همین وضعیت را دارند و اگر در پیش آن‌ها از کشور و یا مواردی که به آن‌ها مربوط است انتقاد و یا بدگویی کنید ناراحت می‌شوند. بهتر است زمانی که به روسیه مهاجرت می‌کنید این موضوع را که جزو قوانین متشابه است در نظر داشته باشید و با توجه به خصوصیات آن مردم رفتار کنید. فرهنگ و تشابهات قوانین ایران با روسیه بسیار اهمیت دارد. جالب است بدانید که زمانی که در خانه‌ی یک فرد روسی هستید بهتر است غذای خود را به طور کامل تمام نکنید و مقداری از آن را در بشقابتان باقی بگذارید. زیرا تمام کردن غذا توسط مهمان نشان دهنده این موضوع است که غذای میزبان به مقدار کافی نبوده و مهمانان سیر نشده‌اند. تشابهات قوانین ایران با روسیه ،رسمی و غیر رسمی بین ایران و روسیه این موارد بودند. بهتر است قبل از انجام سفر و یا مهاجرت اطلاعات خود را درباره‌ی روسیه کامل کنید.

فرهنگ روسیه

از شیوه معماری‌ها و بناهای تاریخی به جا مانده از تاریخ شگفت­‌انگیز روسیه می­‌توان به فرهنگ این کشور پی برد. روسیه کشوری است با میراث عظیم فرهنگی که در موزه‌ها نمایان است.

مردم این کشور به شدت به فرهنگ غنی خود افتخار می‌کنند. در روسیه حدود ۱۶۰ گروه گوناگون قومی و فرهنگی زندگی می‌کنند. روسیه معروف به فرهنگ قومیت‌های گوناگونی چون اسلاو، چچن، تاتار و باشقیر است.

تلفیق نژاد روس با قومیت‌­های مختلف، باعث به وجود آمدن هنر و فرهنگی ویژه شده است و از این جهت هنرهایی چون نقاشی، رقص، مینیاتور و به ویژه ادبیات در این کشور بسیار غنی است. تا جایی که ادبیات روسیه در سه قرن اخیر جایگاه برتری نسبت به ادبیات کل اروپا داشته است.

در کارنامه هنری و فرهنگی روسیه، نام نویسندگان بزرگی چون تولستوی و داستایوفسکی و آنتوان چخوف ثبت است. روس­‌ها مردمانی فرهنگ­ دوست هستند و برای شخصیت‌­های بزرگ فرهنگی، ارزش زیادی قائل می‌شوند. روسیه با فرهنگ کهن و ریشه­‌دار خود در سراسر اروپا الهام بخش نژاد اسلاو است.

برخی از رفتارهای معاشرتی مردم روسیه در صف مترو و اتوبوس یا صف ورودی سینما و اماکن تفریحی بسیار نزدیک به هم می­‌ایستند و از این جهت حریم خصوصی اطرافیان را رعایت نمی­‌کنند. یکی از خصوصیات جالب روس­‌ها این است که وقتی به خانه­ کسی دعوت می­‌شوند غذای خود را کامل نمی­‌خورند و همیشه مقداری از غذا را در بشقاب باقی می­‌گذارند.

روس‌ها روحیه­‌ای سرد و خشک دارند و هرگز در اولین ملاقات با شخص گرم و صمیمی نمی­‌شوند. دست دادن در هنگام ملاقات از رسوم و رسومات و فرهنگ مردم روسیه است و بعضاً برای ابراز ادب و صمیمیت دست یکدیگر را محکم می­‌فشارند. رسم هدیه دادن و گرفتن در این کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مردم روسیه در هنگام ورود به خانه کفش­‌های خود را درمی­‌آورند و به مهمان‌هایشان هم دمپایی روفرشی می­‌دهند. روس­‌ها می‌توانند بسیار مهمان‌نواز باشند، اما مهمان‌­ها باید بدانند هنگام رفتن به منزل آن‌ها حتماً باید هدیه یا گلی برای میزبان ببرند (دست خالی نروند) و از نحوۀ پذیرایی و غذایی که برایشان تدارک دیده­‌اند تعریف کنند.

مردم روسیه به شدت مردسالار هستند که این نوع فرهنگ در مواردی که پای جوانمردی و بزرگواری مردها در میان باشد ممکن است برای زن‌­ها سودی داشته باشد اما در کل به دلیل نابرابری حقوقی که بین مرد وزن به وجود می‌آید به متضرر شدن زن­‌های کشور روسیه منجر می­‌شود. نشان دادن انگشت شست در بین مردمان روسی یک جور توهین محسوب می­‌شود.

هنرهای رایج روسیه

برای مردمی که پیشینۀ تاریخی و فرهنگی عظیمی دارند، هنر جایگاه ویژه‌­ای دارد. کشور روسیه برای فرهنگ و هنر و خود ارزش زیادی قائل است و مقام هنری هنرمندان این کشور در زمینه‌­های ادبی، سینمایی، تئاتر و موسیقی قابل توجه است.

در مورد هنر سینمای مردم روسیه باید بدانید که، سینمای این کشور به دو دوره تقسیم می‌­شود. دوره قبل از فروپاشی شوروی و دوره بعد از فروپاشی شوروی. متأسفانه سینمای این کشور پس از فروپاشی شوروی افت شدیدی داشت و هنوز هم نتوانسته به شکوه آن دوران دست پیدا کند.

نخستین فیلم سینمایی روسیه در سال ۱۸۹۶ در شهر سنتپترزبورگ بر روی پردۀ سینما رفت. از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۸ با وجود ساخت فیلم‌هایی در روسیه، مردم به فیلم‌های خارجی علاقۀ بیشتری داشتند.

بنیان‌گذار صنعت سینمایی روسیه، الکساندر خانژونکوف است.

سینمای روسیه در قبل از انقلاب اکتبر، سینمایی است که جنبۀ مستند فیلم را بر جنبه داستان گویی و قصه ­پردازی ترجیح می‌­دهد. پس از انقلاب نیز سیاسیون حکومت انتظار داشتند، دوربین سینما در جهت ایدئولوژی حاکم بر کشور کار کند. بنابراین گرچه صنعت فیلم شوروی در 1919 ملی شد، اما نارضایتی مقامات حکومتی از این رسانه به خاطر انتظارات سیاسی خود، بیشتر از رضایت آن‌ها از دستاوردهای آن بود.

آن‌ها می­‌خواستند از سینما به عنوان آموزش دهنده اهداف حزب آنان استفاده شود و به هدفشان هم رسیدند. مبتکران بزرگی چون ایزنشتاین که به طور کامل از انقلاب سوسیالیستی اکتبر تبعیت می‌کردند، می‌توانستند این کار برجسته را به خوبی انجام دهند. اما مهر اصلی فرمالیسم نیز بر آن‌ها زده شده بود. آن‌ها سپس به طور متناوب یا خاموش می‌شدند و یا مجبور به توافقی رقت بار می‌گشتند.

بعد از فروپاشی شوروی و پس از ورشکستگی کشور، دیگر هیچ هزینه‌ای برای بودجه ساخت فیلم نکردند. به دلیل مشکلات اقتصادی، استودیوهای فیلمبرداری بزرگ به چندین استودیوی کوچک تبدیل شدند.

در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۰۰ فیلم وارد بازار شد. امروزه ۹۵ درصد فیلم‌های سینمای روسیه بیشتر جنبه سرگرمی دارند. این همچنین شامل بیشتر فیلم‌ها و سریال‌ها که در تلویزیون پخش می‌شوند، نیز هست. البته در روسیه فیلم‌های جدی نیز مانند «تک تیرانداز واراشیلوف»، «در اوت سال ۴۴»، «پروانه آهنین»، «جزیره» و غیره نیز تولید می‌شود. اما در کل می‌توان گفت بیشتر فیلم‌های تولیدی کشور روسیه نوعی تقلید از هالیوود، فرانسه و یا آلمان بشمار می‌روند.

کارن شاه نظروف، کارگردان معروف روسی می‌گوید: سینمای روسیه به دلیل نبودن بودجه و کادر هنوز شکله خود را نگرفته است.

نوع پوشش مردم روسیه

نوع پوشش مردم در بیشتر مناطق روسیه، محافظه­‌کارانه است و مردم روسیه به تناسب موقعیتی که در آن قرار دارند و همچنین آب و هوای منطقه­‌ای که در آن هستند لباس می‌پوشند. زن‌های روسی در هنگام ورود به کلیسا تن خود را به طور کامل می­‌پوشانند. در گذشته نوع پوشش مردم روسیه در مناطق مختلف، متفاوت بود. اما طی گذشت زمان، فرهنگ پوشش مردم کم­کم یکسان شد. در اینجا برخی از انواع پوشش و لباس را که در سرتاسر روسیه رایج است برمی­‌شماریم:

اوشانکا: کلاه رسمی کشور روسیه که کلاهی گرم است و روس‌­ها را در مقابل سرما محافظت می­‌کند و به نوعی شناسنامۀ این کشور است.

سارافان: یکی دیگر از انواع پوشش مردم روسیه است. این لباس در ابتدا پوشش زنان روستایی بود اما پس از اشاعۀ آن در شهرها تبدیل به یکی از لباس‌­های معروف و دوست­‌داشتنی مردم روس شد.

کوکوشینک: نوعی کلاه که از تلفیق فرهنگ روس با اسلاوها در قرن هفدهم به دست آمده است و به شکل دیگری نمایانگر فرهنگ پوششی مردم روسیه است.

اعیاد و تعطیلات رسمی در روسیه

تعطیلات سال نو همزمان با کریسمس است و تعطیلات کریسمس در کشور روسیه بیشتر از یک هفته است.

  •  اعیاد و تعطیلات رسمی روسیه:

– اول ژانویه: اولین روز سال نو

– دوم ژانویه: دومین روز از تعطیلات سال نو

– هفتم ژانویه: کریسمس ارتدوکس روسی

– چهاردهم ژانویه: سال نو (ارتدوکس)

– شانزدهم ژانویه: جشنواره زمستانی روسی

– بیست و پنجم ژانویه: آغاز تعطیلات زمستانی

– بیست و سوم فوریه: روز مدافع سرزمین پدری

– هشتم مارس: روز جهانی زن

– دوازدهم آوریل: روز فضانورد

– اول می: روز کارگر

– دوم می: دومین روز از تعطیلات روز کارگر

– نهم می: روز پیروزی

– شانزدهم می: تعطیلات تپه قرمز

– ششم ژوئن: روز تولد پوشکین

– دوازدهم ژوئن: روز روسیه

– بیست و یکم ژوئن: شروع جشنواره سفید

– چهاردهم آگوست: Honey Spas

– نوزدهم آگوست: Apple Spas

– نوزدهم آگوست: روز شکست

– بیست و دوم آگوست: روز پرچم ملی

– بیست و نهم آگوست: Nut Spas

– هشتم سپتامبر: روز محاصرۀ لنینگراد

– نوزدهم سپتامبر: روز مسکو

– چهارم نوامبر: روز وحدت

– هفتم نوامبر: روز توافق و آشتی

– دهم نوامبر: روز پلیس

– دوازدهم دسامبر: روز قانون اساسی یا روز استقلال روسیه

خرافات در روسیه

مردم روسیه هم مانند بسیاری از مردم جهان گرفتار خرافات بوده و هستند. برخی از این خرافات در گذر زمان از بین می‌­روند و برخی همچنان به قوت خود باقی می­‌مانند. چند نمونه از خرافاتی که روس­‌ها به آن معتقدند:

  • یکی از سنت­‌های دیرین روس­‌ها در مورد ترک منزل آن است که هنگام سفر و ترک منزل، در آخرین لحظات جلوی درب منزل خود می‌نشینند. آن‌ها معتقدند با این کار، خانه­‌شان آخرین برکاتش را به آن‌ها می‌­دهد و سفر آن‌ها به سلامت خواهد بود.
  • مردم روسیه وقتی از خانه خارج می­‌شوند، بلافاصله به خانه بازنمی‌­گردند (حتی برای برداشتن وسیله‌ای که جا گذاشته‌اند). آن‌ها این کار را موجب بدبیاری در آن روز می­‌دانند. و معتقدند باعث می­‌شود در کل روز دچار اشتباه شوند.
  • روس­‌ها چترشان را در منزل و فضای بسته، باز نمی­‌کنند.
  • مردم روسیه هیچ­گاه کیف پول خالی هدیه نمی­‌دهند و بر این باورند که کیف پول خالی شخص را دچار فقر می­‌کند. به همین علت مقداری پول در کیف می­‌گذارند و آن را هدیه می­‌دهند.
  • آن‌ها معتقدند که اگر گونه سمت راست کسی سرخ بشود خوش شانسی است و کسی که شخص او را دوست دارد در حال فکر کردن به این شخص است و اگر گونۀ سمت چپ کسی سرخ شود یعنی دشمنان آن شخص در حال بدگویی از وی هستند.
  • سوت زدن در خانه باعث فقر و بی پولی می­‌شود.
  • روس‌­ها معتقدند که اگر چاقو بر روی زمین بیفتد یک مرد به عنوان مهمان ناخوانده به منزل آن‌ها می­‌آید و اگر چنگال بر روی زمین بیفتد مهمان آن‌ها یک زن خواهد بود.
  • رد شدن گربه سیاه از مسیر یک فرد روس، آن هم گربه‌ای که از سمت چپ به راست بیاید برای وی خوشایند نیست و آن را بدشانسی تلقی می­‌کنند.
  • یکی از اعتقادات خرافی روس­‌ها این است که هرگز نباید زباله‌ها را در تاریکی به بیرون ببرند چرا که باعث می­‌شود شیاطین از آن­‌ها تغذیه کنند.
  • بیرون ریخته شدن نمک از نمکدان موجب ضررهای مالی است و اگر چنین اتفاقی افتاد فرد باید دو بار شانه چپش را بالا بیندازد و بخندد.

تشابهات فرهنگی روسیه با ایران

همانطور که در قبل گفته شد ایران و روسیه، شباهت‌های فرهنگی بسیاری با هم دارند؛ هر دو کشور، مدعی پیشینه امپراتوری و فرهنگ چند قومیتی غنی و استواری هستند و در واقع از نظر فرهنگی خود را اصیل و محترم می‌شمارند.

تکیه بر تاریخ و فرهنگ ایرانی در میان ایرانیان به طرز اغراق آمیزی رواج دارد تا جایی که شاعر می­‌گوید: هنر نزد ایرانیان است و بس نظیر چنین ادعاهایی در روسیه هم دیده می‌شود.

در بحث دین و مذهب هم ایرانی‌ها و روس‌ها دچار دو دستگی در ارزش‌ها و اعتقادات شده‌اند؛ برخی از ایرانی‌ها مسلمانان خالصی هستند که مذهب شیعه همچون فرهنگ باستانی جزء لاینفکی از زندگی آن‌هاست و از آن سو دسته‌ای از افراد جامعه به مذهب اعتقادی ندارند. در روسیه نیز چنین است.

 دین در روسیه

روسیه کشوری است چند ملیتی و به لحاظ دینی می‌توان گفت اکثریت آن (حدود ۷۵ درصد) مسیحیان ارتودوکس هستند. حدود ۸ درصد از روس‌ها بی‌دین و ۵ درصد هم مسلمان هستند. درصد باقیمانده را فرقه‌های کاتولیک، پروتستان، یهودیت و بودایی تشکیل می‌دهند.

جادوگری و طالع بینی در روسیه بسیار رواج دارد. برخی از جوانان روسی به چندین نوع اعتقاد، فرقه و طبقه بندی‌های جدید مذهبی توجه می‌کنند.

رشد ادیان خارجی در میان مردم روسیه باعث نگرانی قانون‌گذاران روسی شد و در سال ۱۹۹۷ دولت در مورد قانون‌آزادی مذهبی تجدید نظری کرد و تاسال ۱۹۹۰ قانونی تصویب شد که به موجب آن بتواند مذهب را در میان افرادی که جزو توسعه تاریخی روسیه بودند و آن‌ها که نبودند، دسته‌بندی کند.

در سال ۱۹۹۷ قانون بحث‌انگیزی در مورد ادیان در مجلس روسیه به تصویب رسید که بر اساس آن، تنها ادیانی در روسیه اجازه فعالیت دارند که حداقل پانزده سال در فدراسیون روسیه، پایه‌گذاری شده باشند.

کلیسای ارتدوکس روسیه، اسلام، بودایی و یهودی و بعضی شاخه‌های مذهب مسیحی، با این قانون مطابقت داشتند. همچنین در سال 1998 اعلام شد، کارگران بیگانه‌ای که مذهب آن‌ها غیرقانونی است فقط می‌توانند حداکثر به مدت سه ماه در روسیه اقامت نمایند.

شایعات در مورد روسیه

  • یکی از شایعاتی که در مورد کشور روسیه متداول شده آن است که اگر کسی بتواند با یک دختر روسی ازدواج کند و تابعیت روسیه را دریافت نماید دولت روسیه مبلغ 15 هزار دلار به عنوان جایزه به او می­‌دهد.
  • یکی دیگر از شایعاتی که راجع به مردم روسیه گفته شده این است که آن‌ها هنگامی که درباره جنگ چچن و گرجستان با آن‌ها صحبت شود چنان عصبانی می­‌شوند و از کوره در می‌روند که گویی قصد جان طرف مقابل را کرده‌­اند. اگر این شایعه تا حدی هم واقعیت داشته باشد، شاید به این علت باشد که آن‌ها در جریان این جنگ بسیاری از عزیزان خود را از دست دادند و یادآوری این خاطرات برای آن‌ها بسیار ناگوار است. بسیاری از مردم روسیه در این جنگ‌ها کشته شدند. پس هرگز در مورد جنگ و سیاست با روس­‌ها صحبت نکنید.

غذاهای روسیه

در گذشته‌­های دور مردم روسیه اغلب کشاورز بودند و غذای غالب آن‌ها سوپ و در کنار آن نان بود. پس از آن‌که تعداد شهرنشینان روسیه زیاد شد، در اثر ارتباط مردم با کشورها و فرهنگ­‌های دیگر فرهنگ غذایی آنان تغییر کرد و در روند آشپزی روس­‌ها پیشرفت­‌های چشمگیری حاصل شد. در زیر نام برخی از غذاهای روسی همراه موادی که در آن به کار برده شده آمده است:

سوپ برش: این سوپ از ترکیب چغندر خوب، گوشت گاو سرخ شده و ادویه‌های مختلف مثل فلفل درست

می­‌شود و روی آن با خامه پوشانده می­‌شود.

بیف استراگانف: این غذا با گوشت گاو نواری خرد شده، سس کره، خامه‌ی ترش، خردل و پیاز درست می‌شود.

سوپ کلم: مواد اصلی این غذا کلم شیرین و کلم بروکلی، سرکه، سیب زمینی، کره، پیاز و گاها گوشت است.

گلابچی: شبیه به دلمه کلم است.

بلینی: از خوراکی­‌های اصیل این کشور محسوب می‌­شود. این غذا با خمیری کاملا نازک درست می‌شود، خمیری که با نعناع خوب طعم‌دار شده است.

آکروشا: نام سوپی است که به صورت سرد سرو می‌شود. آکروشای سیب زمینی، محبوب‌ترین نوع آن است. مواد اصلی این سوپ، سیب زمینی، پیاز و زیتون است.

نیش: برای پخت این غذا سیب زمینی پخته و به صورت پوره در می‌آید، سپس پوره را صاف کرده و گوشت گاو را که خوب پخته شده در میان آن قرار داده و می‌پیچند، سپس مواد در هم پیچیده را در روغن فراوان سرخ می‌کنند. نیش را با ماهی هم درست می‌کنند که وجود ماهی به‌کل طعم غذا را دگرگون می‌کند.

خاچاپوری: این غذا شبیه پیتزاهای ترکی است. برای پخت آن از نان آماده یا خمیر استفاده می‌کنند. این غذا به عنوان صبحانه در میان روس‌­ها سرو می­‌شود.

ژارکیه: یکی از غذاهای اصیل این کشور است. در این نوع غذا بعد از این که گوشت خوب پخت آن را با خامه، هویچ، کرفس، جعفری، سیر، میخک و ادویه‌های متنوع مخلوط می‌کنند.

پلمنی: طعم این غذا شبیه پاستاست. پلمنی با خمیری که میان آن با گوشت، نعناع، پیاز و قارچ پُر شده درست می­‌شود و همه‌ی این مواد را با هم می‌پزند.

چاک چاک: چاک چاک با خمیرهایی تهیه می‌شود که خیلی کوچک و گرد هستند، بعد از این که خمیرهای کوچک خوب نرم شدند، با نعناع و شربت عسل داغ مخلوط شده و سرو می‌شوند.

ماهی قزل آلا دودی یا شاه ماهی شور خوراک: برای یک خوراک تمام عیار قزل آلا یا شاه ماهی از چغندر، پیاز و سبزیجات استفاده می‌کنند تا طعمی متفاوت به ماهی‌ها بدهند. این غذا با سس مایونز سرو می‌شود.

تفریح در روسیه

تفریح در روسیه موضوعی جذاب برای افرادی است که قصد مسافرت به این کشور را دارند. قطعا زمانی که قصد مسافرت به کشور خارجی را دارید باید از مراکز تفریحی آن اطلاعات کافی داشته باشید. اوقات فراغت و بیکاری خصوصا در کشوری غریب باید به خوبی سپری شود تا کمتر احساس دلتنگی نسبت به وطن خود را داشته باشید. با آشنا شدن با مطلب تفریح در روسیه به راحتی می‌توانید مکان‌های تفریحی این کشور را بشناسید و اوقات خوشی را در آن سپری نمایید. اگر بخواهیم تفریحات روسیه و جاهای دیدنی آن را برای مهاجران عزیز دسته بندی کنیم، بهتر است به این مراکز از لحاظ اقتصادی توجه کنیم. به این معنی که آیا می‌توانید پول زیادی را در این کشور خرج کنید یا نه دنبال تفریحات کم خرج و رایگان هستید.

پارک‌ها مراکز تفریح در روسیه اگر به دنبال جاهایی هستید که از آن‌ها بازدید نمایید و پول بسیاری را خرج نکنید، پارک‌ها انتخاب مناسبی هستند. بهتر است از پارک‌های شهرهای بزرگ دیدن نمایید. این شهرها به علت وجود گردشگران بسیار مراکز تفریحی و پارک‌های جالب توجه بیشتری را دارند. تفریح در روسیه می‌تواند ارزان باشد.

پارک المپیک یکی از پارک‌های جالبی است که می‌توانید از آن دیدن فرمایید. می‌توانید در زمان برگزاری مسابقات المپیک از این محل بازدید کنید تا مسابقات هیجان انگیز و جالب را نیز مشاهده نمایید.

پارک پیترلند یکی دیگر از پارک‌هایی است که می‌توانید از آن دیدن فرمایید و تفریح در روسیه را تجربه نمایید. این پارک دارای دستگاه‌های متنوع برای بچه‌ها است. همچنین استخری بزرگ و زیبا در داخل آن وجود دارد که می‌توانید مشغول غواصی، شنا و قایق رانی در آن شوید.

شهربازی دیو استرو یکی دیگر از مکان‌های تفریح در روسیه است و شما  می‌توانید تفریحات متنوعی را برای بچه‌ها فراهم آورید. این مکان نیز به جز دستگاه‌های بازی هیجان انگیز دارای دریاچه‌ای زیبا است که افراد را به آرامش می‌رساند. مورد جالب در این پارک این موضوع است که برای افرادی که به تازگی با یکدیگر ازدواج نموده‌اند و یا بچه‌هایی که روز تولدشان به این پارک می‌روند، می‌توانند یک ساعت به طور رایگان از تمام وسایل بازی استفاده نمایند.

بازار صنایع دستی ایزامایلوا یکی از مکان‌هایی است که با بودجه کم و اقتصادی می‌توانید از آن بازدید نمایید. این بازار دارای وسایل جالب و صنایع دستی روسیه است. در این بازار می‌توان انواع لباس‌های سنتی روسیه و وسایل تزئینی و جواهرات سنگی را دید. این بازار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای روسیه است و قدمتی 120 ساله دارد. محل این بازار در میدان سرخ شهر مسکو است. شاید به نظرتان بیاید که برای رفتن به مرکز خرید حتما باید پول بسیار زیادی را خرج کنید، اما می‌توانید با صرف پول کم از مراکز خرید بازدید نمایید. لازم نیست حتما از این مراکز خرید کنید. شما می‌توانید با دیدن مغازه‌های پر زرق و برق و زیبای این شهر از مسافرت خود لذت ببرید و غذایی در یک رستوران نوش جان فرمایید. مراکز خرید از موارد تفریح در روسیه است.

موزه‌ها و مکان‌های گران‌تر برای تفریح در روسیه محل‌هایی مانند موزه، سیرک و غیره می‌تواند برای هر بازدید کننده‌ای جذاب باشد. اگر بودجه کافی در اختیار دارید و به راحتی می‌توانید پول پرداخت کنید بهتر است حتما از این محل‌ها در روسیه دیدن فرمایید. باغ وحش شهر مسکو جایی عالی برای سرگرمی است. این باغ وحش با وسعت زیاد و بزرگ می‌تواند برای شما و خانواده بسیار جالب توجه باشد. تقریبا از تمام گونه‌های جانوری در این باغ وحش وجود دارد و شما می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت کافی را ببرید. باغ وحش‌ها یکی از مراکز تفریح در روسیه هستند.

ایستگاه فضانوردی در مسکو جایی است که گردشگران می‌توانند از آن دیدن کنند. در قدیم فعالیت‌های فضایی روسیه مخفی بود اما امروزه تمام افراد به راحتی می‌توانند از این ایستگاه بازدید کنند و تجربه متفاوتی را داشته باشند. موزه هنرهای زیبای پوشکین نیز از محل‌های تفریح در روسیه است که هر گردشگری باید از آن دیدن کند. این موزه آثار هنرمندان بزرگ و مشهور را در خود جای داده است. این موزه طیف متنوعی از انواع هنرهای کلاسیک و مدرن را به نمایش گذاشته است.

ورزش در روسیه

ورزش در کشور روسیه طی سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته است و روسیه در راستای پیشرفت ورزش کاران خود و برای حمایت آنان از بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ اقتصاد‌ی و تجاری کمک گرفته است.

یکی از موفقیت‌­های ورزشی کشور روسیه در دهۀ اخیر، قهرمانی تیم ملی بسکتبال روسیه د‌ر مسابقات جام ملت‌های بسکتبال اروپا بود. همچنین قهرمانی تیم ملی هند‌بال زنان روسیه د‌ر مسابقات جهانی هند‌بال فرانسه و قهرمانی تیم تنیس زنان روسیه د‌ر جام بین‌المللی فدراسیون روسیه گام بزرگی در طی نمودن پیروزی‌های روسیه در ورزش زنان بود.

یکی از رویدادهای ورزشی مهم در روسیه، راه‌یابی تیم ملی فوتبال روسیه به مسابقات جام ملت‌های اروپا است. خانم ماریا شاراپووا، تنیس باز معروف روس، در سال ۲۰۰۷ به عنوان تنیس باز برتر جهان معرفی شد. تیم ملی هاکی روی یخ روسیه نیز در مسابقات جام جهانی هاکی مسکو رتبۀ سوم در جهان را کسب نمود.

در سال ۲۰۱۰ مسکو به عنوان یکی از نامزدهای میزبانی نخستین دوره بازی‌های المپیک نوجوانان شناخته شد.

امنیت در روسیه

امنیت در روسیه موضوع بحث این مطلب است. برای انجام مهاجرت و یا سفر به کشوری باید از قبل اطلاعات مفید و کافی را درباره ی آن کسب نماییم. امنیت مسئله‌ای بسیار مهم و حیاتی است. در صورتی که به کشوری نا امن سفر و یا مهاجرت نماییم جان و مال خود را در معرض خطر قرار می‌دهیم. در این مطلب مواردی را بررسی می‌نماییم تا به امن بودن و نبودن کشور روسیه پی‌ببریم. امنیت در روسیه برای افرادی که قصد مهاجرت و یا سفر به این کشور را دارند بسیار مهم است.

میزان جرم در کشور روسیه روسیه کشوری وسیع است و در شهرهای بزرگ از هر قشر و طبقه ای وجود دارد. معمولا افرادی که در طبقه‌ی پایین اقتصادی قرار دارند گاها اقدام به سرقت و جرم می‌نمایند. قطعا شما باید حواستان را جمع کنید و بدون اطلاعات کافی به محلی نروید. اگر قصد مهاجرت به روسیه را دارید باید بدانید که در مرحله اول باید از طریق یک موسسه و شرکت قانونی اقدام به این کار نمایید. هرگز برای کسی که تا به حال او و موسسه‌اش را ندیده اید پولی ارسال نکنید.

امنیت در روسیه موضوع مهمی می‌باشد. در کشور روسیه باندهای کلاهبرداری وجود دارد و ممکن است افراد به دام این کلاهبرداران بیفتند. بهتر است برای جلوگیری از هرگونه مشکل از افراد مورد اعتماد و آشنایی که در آنجا می‌شناسید کمک بگیرید و خودسرانه هیچ اقدامی را انجام ندهید. باندهای سرقت نیز در این کشور کم نیستند که امنیت در روسیه را به خطر می اندازند. هرگز وسایل خود را به افراد غریبه نسپارید. هنگامی که از تاکسی و وسایل نقلیه استفاده می کنید مراقب باشید و مطمئن شوید که راننده دارای مجوزهای لازم می‌باشد. شاید عادت داشته باشید که شب‌ها تا دیر وقت بیرون از خانه باشید و با خانواده یا دوستان خوش بگذرانید اما باید به این نکته توجه داشته باشید که تا دیر وقت نباید در خیابان‌های مسکو بمانید. اغلب افراد مست شب‌ها بیرون هستند و احتمالا این افراد برایتان مشکلاتی را به وجود آورند. به یاد داشته باشید که هر زمان که پلیس از شما مدارک خواست و یا شما را بازرسی کرد پیش از هر کاری هویت و کارت شناسایی آنها را ببینید.

امنیت در روسیه و موقعیت سیاسی در اغلب کشورها افرادی مخالف حکومت و مقامات وجود دارد. گاهی این افراد بدون داشتن مجوز اقدام به تظاهرات و اعتراض می نمایند که پلیس نیز با خشونت با آنها رفتار می کند. چنانچه قصد اقامت در روسیه را دارید به یاد داشته باشید که نباید در هیچ تظاهرات بدون مجوزی شرکت نمایید. تبعیض نژادی نیز موجب خشونت ها و درگیری در روسیه می باشد. بیشتر جمعیت روسیه سفید پوست هستند و اغلب اوقات افراد سیاه در جامعه با تبعیض هایی روبرو می شوند. امنیت در روسیه با درگیری سیاه ها و سفید ها به خطر می افتد.

باندهای کلاهبرداری و امنیت در روسیه افراد کلاهبردار در همه جای دنیا وجود دارند. برای جلوگیری از سوءاستفاده افراد سودجو باید در انجام تمام کارها احتیاط لازم را داشته باشید. امکان دارد در یک اپلیکیشن دوست یابی فردی را پیدا کردید و با او صمیمی شدید. حواستان را جمع کنید تا در دام کلاهبرداری نیفتید. امکان دارد فرد از طریق کسب اعتماد شما درخواست پول و یا چیزهای دیگری را داشته باشند و از شما سوءاستفاده نمایند. در روسیه باندهای کلاهبرداری نیز بسیار زیاد هستند و گاهی افراد با شرکت در این باندها مشغول سودجویی می شوند. امنیت در روسیه با وجود این باندها کمی ضعیف است.  

امنیت در روسیه و سفر در جاده‌ها اگر قصد سفر با اتومبیل شخصی خود را دارید بهتر از قبل از هر چیز خودتان تمام قوانین و مقررات لازم را رعایت نمایید. تصادفات جاده ای در این کشور کم نیست. گاهی برخی افراد با رفتارهای پرخطر مانند رانندگی در حالت مستی و بعد از استفاده از مشروبات الکلی جان خود و سایر شهروندان را به خطر می‌اندازند. پلیس این کشور بازرسی‌هایی را انجام می‌دهد اما اگر بخواهیم رو راست باشیم باید بگوییم که امنیت جاده‌های روسیه ضعیف است. سعی کنید شبانه در جاده‌ها رانندگی نکنید و در صورت رانندگی اصلا  این فکر به سرتان نزند که جایی پارک کنید و در داخل خودرو بخوابید. بیشتر ایرانیان این کار را در جاده‌ها انجام می‌دهند ولی باید توجه داشته باشید که روسیه با ایران متفاوت است. در آخر اگر بخواهیم امنیت در روسیه را مورد بررسی قرار دهیم باید بدانید که روسیه کشوری بسیار امن نیست. البته شما می توانید با رعایت احتیاط و قوانین به راحتی زندگی کنید و مشکلی نداشته باشید.

خطرات احتمالی برای افراد مقیم روسیه

آشنایی با خطرات احتمالی کشور روسیه برای کسانی که به این کشور مهاجرت می­‌کنند ضروری است. ضمن اینکه میزان جرم و جنایت در این کشور بالاست و مسائل امنیتی باید برای مهاجرین مهم باشد. هنگام اقامت در روسیه:

  • هرگز سوار ماشین‌هایی غیر از تاکسی نشوید. آمار جرم و جنایت در روسیه بالا است.
  • با توجه به اینکه آمار جنایت و قاچاق مواد مخدر در روسیه بسیار بالاست هرگز تا کسی را به طور کامل نشناختید با او طرح دوستی نریزید و با او به باشگاه­‌های شبانه نروید. میزان آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای روسیه بالاست و ممکن است سلامتی کسانی که وارد این کشور می­‌شوند، به خطر بیفتد.

به علت وجود جرم و جنایت زیاد در روسیه، پلیس رفتار خوبی ندارد و معمولاً پلیس­‌های این کشور خشن هستند. هنگام روبرو شدن با پلیس آرامش خود را حفظ کنید و از خشونت او دلگیر نشوید.

ر مسکو| Moscow

نام کشور: روسیه
نام شهر: 
مسکو
جمعیت: 
۱۱.۹۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲
موقعیت آب‌و‌هوایی: 
قاره‌ای، تابستان بسیار گرم و مرطوب و زمستان‌های بسیار سرد

 

مسکو پایتخت روسیه، شهری پر از آثار و بناهای تاریخی و سرشار از زیبایی، با جمعیتی بیش از ۱۲ میلیون، بزرگترین شهر اروپا به‌حساب می‌آید. این شهر تعداد بسیار زیادی از مهاجران را در خود جای داده است. میزان دستمزد در این کشور بالاست، اما هزینه‌های زندگی و اجازه مسکن هم در آن زیاد است. گرچه این هزینه‌ها نسبت به شهرهای دیگر روسیه زیاد است، اما در مقایسه با سایر شهرهای جهان هنوز بسیار کم محسوب می‌شود. به‌طور مثال ۲۷ درصد کمتر از مونیخ و ۳۸ درصد کمتر از پاریس! مسکو یک سیستم حمل و نقل عمومی بسیار پیشرفته دارد که حمل و نقل عمومی غرب در مقابل آن ناچیز محسوب می‌شود. بدون شک از جهت استانداردهای زندگی در روسیه، هیچ شهری قابل مقایسه با مسکو نیست. بهترین دانشگاه‌های سطح روسیه در مسکو هستند و رشته‌هایی چون IT و رشته‌های فنی و مهندسی، بهترین رنکینگ را در میان دیگر رشته‌ها دارند و در سراسر جهان شناخته شده هستند. مسکو علاوه بر اهمیت سیاسی، ابعاد فراوان مختلف هنری بسیار مهمی نیز دارد که از آن جمله می‌توان به رقص، باله، تئاتر، موسیقی اشاره کرد.

 

مکان‌ های دیدنی و جاذبه‌ های توریستی شهر مسکو روسیه

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code